Persbericht brandweer Twente: Grip 1, Zeer grote industriebrand Marssteden Enschede

Enschede – Op dinsdag 12 mei heeft een hevige brand gewoed aan de Marssteden in Enschede. Het betrof een groothandel in feest- en kantoorartikelen.

Het pand is volledig verloren gegaan. Bij de brand is één slachtoffer betrokken geraakt. Na controle van ambulancepersoneel kon deze persoon zelfstandig vertrekken. De brandweer wist uitbreiding te voorkomen naar omliggende bedrijfspanden. De oorzaak van de brand wordt onderzocht.

Omstreeks half tien in de avond kwam er melding binnen van een brand in een groothandel aan de Marssteden in Enschede. In het pand was een groothandel in feest- en kantoorartikelen gevestigd. Ook was er in het pand een opslagruimte voor vuurwerk aanwezig. Ten tijde van de brand lag hier geen vuurwerk opgeslagen.
Bij aankomst trof de brandweer een uitslaande brand aan met veel rookontwikkeling en is er opgeschaald naar een zeer grote brand. Het brandende pand was niet te behouden. De prioriteit lag op het voorkomen van het overslaan van de brand naar omliggende panden. Dit is gelukt. Omliggende panden hebben lichte rook- en waterschade.

De brand ging gepaard met flinke rookontwikkeling. Deze veroorzaakte hinder in de omgeving. Met name in de woonwijken Twekkelerveld en Roombeek. De brandweer heeft metingen verricht naar gevaarlijke stoffen in de rook. Er zijn geen gevaarlijke concentraties gemeten. We hebben geadviseerd ramen en deuren te sluiten en uit de rook te blijven. Het is mogelijk dat er in de omgeving roet- en asdeeltjes zijn neergekomen. Deze kan men bij elkaar vegen en in de grijze afvalcontainer deponeren.

Omstreeks kwart over twaalf had de brandweer de brand onder controle. De brandweer is nog enkele uren bezig met nabluswerkzaamheden. Brandweer Twente heeft personeel en materieel ingezet uit de hele regio. Het gaat hier om ongeveer 75 brandweermensen.

De oorzaak van de brand is niet bekend. Hier wordt onderzoek naar gedaan door politie en brandweer.

(bron: Brandweer Twente)
(foto en video: 112Oldenzaal.nl)